Alla inlägg den 13 mars 2009

Av Sofia - 13 mars 2009 18:27

Han är så bra!!

Av Sofia - 13 mars 2009 16:45

Jag håller på och skriver på en berättelse. Det här är sida 1 av 10. Läs och kommentera gärna vad ni tycker!

Jag ger David en sista puss och börjar sen gå hemåt. Jag är inte riktigt säker på om jag vill komma hem. Vet inte om jag vill möta mamma. Hon verkade inte må så bra imorse. Är rädd att hon har gjort det hon brukar, men som hon inte borde. Funderar på att vända om och ta bussen in till stan istället. Men samtidigt så vill jag hem och se hur hon mår. Hon kanske behöver mig. Medans jag går längs vägen så börjar det regna. Först lite dugg bara, men sen öppnar sig himlen. Jag börjar springa. Springer så fort jag bara kan. Känner hur vattnet börjar tränga sig in på huden. Hur allting blir blött.

När jag äntligen kommer in genom porten stannar jag för att hämta andan. Jag känner hur hjärtat slår fort i bröstet. Min orosklump i magen växer för att gå upp och möta sanningen. När jag fått andningen under kontroll så kliver jag in i hissen för att åka upp till lägenheten på tredje våningen. Jag tvekar lite utanför ytterdörren men trycker sen bestämt ner handtaget. Det prasslar under fötterna när jag kliver in och märker att posten inte är upp plockad. Det är alldeles tyst i lägenheten. Min orosklump växer sig ännu större. Jag tar av mig skorna och jackan, går in på mitt rum och byter kläder innan jag sedan ska kolla till mamma. Min rädsla besannas. När jag öppnar dörren till mammas sovrum slår doften av alkohol mot mig. Hon ligger på sängen och på golvet nedanför står halvfulla flaskor. Jag suckar och kliver in och lägger en filt på henne. Hon tittar upp med flackande blick och säger:

- Jaha, är du hemma.

- Mm, svarar jag kort.

Innan jag går ut ur rummet så tar jag flaskorna för att försöka förhindra att hon dricker mer.

Jag häller ut resten av innehållet i vasken. Ställer sedan flaskorna under diskbänken innan jag sätter mig för att ta något att äta. Jag kollar i kylen. Det ända som finns där är en liten bit ost och en mjölkliter som visar sig ha gått ut i datum. ”Fan, mamma har inte varit och handlat.” Jag smäller igen kylskåpsdörren och går in till mamma.

– Varför har inte du varit och handlat? Frågar jag irriterat.

– Va? Undrar hon förvirrat.

- Handlat, du sa ju att du skulle göra det.

- Åå, juste, det glömde jag.

- Så du har inte ätit något idag?

- Nej, det kanske jag inte har.

- Du måste ju äta.

- Jag var inge hungrig.

- Du tog spriten istället.

- Ja, det gjorde jag visst.

Hon tar sig om huvudet som tyder på huvudvärk och sätter sig upp. Hon kollar på mig.

– Varför ser du så sur ut? Frågar hon förvånat.

– För att du aldrig tar ansvar. Du bara ligger hemma.

- Ja, men du vet att jag inte mår så bra.

– Mamma, kom över pappa någon gång. Det har snart gått tre år. Du måste ta tag i ditt liv.

- Sluta tjata.

Jag suckar och säger:

– Jag orkar inte diskutera det här med dig en gång till. Jag går och handlar istället. Du kan väl gå upp och ta en dusch? Du luktar inte så trevligt.

Jag går ut i hallen och sätter på mig skorna. Dom är fortfarande fuktiga inuti. Jag tar en annan jacka från garderoben och tar sen ett paraply innan jag går ut. På vägen mot affären försöker jag och inte tänka på mamma. Men det är svårt. Jag känner hur tårarna bränner bakom ögonlocken. Jag tänker: ”Inte gråta nu. Kom igen, inte gråta ute så folk kan se.”
Av Sofia - 13 mars 2009 15:23

Jaaa, äntligen fredag!!! Så skönt!!

Idag hela förmiddagen hade vi nationellaprov-engelska. Hoppas det gick bra. Hör förståelsen var lättare än läs iallafall. Proven var lite trixiga så om jag får g få jag nog vara nöjd med det.

På spanskan fick vi ta det lugnt. Vi kollade bara på "extra". En spansk serie. En spansk variant av "vänner" kan man säga. Man förstår inte så mycket av vad dom säger men personerna i sig är ganska löjliga så den är lite små rolig i mellan åt. Medans vi kolla på det tog våran lärare ut oss en och en för att snacka om proven. Jag fick typ vg. På läs förståelsen och faktan om peru fick jag g+. Men plugg delen och skrivdelen fick jag vg. Så hon sa att det nog blir vg. Så det är jag väl nöjd med.

På engelskan sen skulle vi skriva en lite berättelse. Min grupps blev kass. Haha, inge bra alls.

På gympan började vi med redskapsgymnastik. Helt okej, men inte världens roligaste.

Nu är äntligen skolanveckan slut och man får äntligen sova ut. Ikväll ska jag nog inte göra så mycket. Blir väl att kolla på "let's dance". Får se vem som åker ut. Jag tycker det är dags för Elisabet nu. Vem tycker ni?

Presentation

omröstning

Hur känner du mig?
 vi är familj
 vi är släkt
 vi är vänner
 vi känner varandra lite
 vi känner inte varandra alls

Fråga mig

0 besvarade frågor

Lämna ett litet spår efter dig!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards